Nissan is met de Nissan LEAF Dream Drive het eerste automerk ooit dat ook als artiest te beluisteren is

2020/02/10

Automobiel ‘slaapliedje’ brengt baby’s in slaap met rustgevende geluiden
Nissan is met de Nissan LEAF Dream Drive het eerste automerk ooit dat ook als artiest te beluisteren is

  • 60 % van de ouders1 zegt een stukje te gaan rijden als hun baby niet wil slapen2
  • 70 %3 zegt zich minder schuldig te voelen als zij een EV zouden rijden
  • Dream Driving, ofwel ‘je baby in slaap rijden’ in een Nissan LEAF, scheelt tot 70.000 gram CO24 op jaarbasis
  • Om emissievrij Dream Driving mogelijk te maken, hebben de Nissan-ingenieurs een automobiel en emissievrij ‘slaapliedje’ gecomponeerd in samenwerking met Tom Middleton, Sound Designer en slaapcoach
  • Slaapliedje mixt geluiden van een Nissan LEAF en een verbrandingsmotor tot een rustgevend geluid dat jonge kinderen prettig vinden
  • Nissan LEAF rijdt ook ’s nachts soepel en veilig dankzij e-Pedal en ProPILOT-technologie

Amsterdam, 10 februari 2020 – Nissan komt ouders met kleine kinderen die vaak de slaap niet kunnen vatten, te hulp met Nissan LEAF Dream Drive. Voortaan kunnen zij zonder schuldgevoel over CO2-emissie hun kleintje tóch in slaap wiegen met een ritje in de auto, het zogenoemde Dream Driving.

Nissan LEAF Dream Drive – ‘s werelds eerste emissievrije automobiele ‘slaapliedje’, ontwikkeld door ingenieurs van Nissan in samenwerking met Sound Designer en slaapcoach Tom Middleton – bootst de rustgevende geluiden van een draaiende verbrandingsmotor na, waarbij kleine kinderen gegarandeerd in slaap vallen. Maar dan zónder het gebruik van een verbrandingsmotor en dus lokaal CO2-emissievrij in een elektrische Nissan LEAF.

Nissan LEAF Dream Drive rocks your baby to sleep

Onderzoek wijst uit dat jonge ouders veel slaap tekortkomen. De gemiddelde ouder van een kind van jonger dan twee jaar moet het doen met minder dan vijf uur slaap per nacht. Daarvan geeft 60 procent5 toe dat zij uit wanhoop dat hun kind niet in slaap valt, minstens eens per week de auto pakken om hun kleintje met een autoritje in slaap te wiegen6.

Nissan vroeg zich af waarom ouders juist de auto pakken en ontdekte dat 70 procent7 van hen denkt dat de bewegingen van de rijdende auto hun kind in slaap wiegen. Het zijn echter vooral de rustgevende geluidsfrequenties van de verbrandingsmotor die ervoor zorgen dat het kind in de rijdende auto in slaap valt.

Paul Speed-Andrews, Noise and Vibration development manager bij Nissan, zegt: ‘Een volledig elektrische auto zoals de Nissan LEAF is de beste keuze om met een auto je kind in slaap te krijgen. Maar we weten dat de stilte van de aandrijflijn niet zo effectief is als de geluiden van een verbrandingsmotor. Verbrandingsmotoren hebben een bepaalde geluidsfrequentie en een mix van witte, roze en bruine ruis die in toon varieert – die een muzikaal geluidslandschap creëert dat voor kinderen heel rustgevend en prettig is.’

Dream Driving in een auto met verbrandingsmotor verhoogt natuurlijk de CO2-uitstoot. Alleen al met dergelijke ritjes verhogen ouders de CO2-emissie met zo’n 70.000 gram8 per jaar. 70 procent van de Europese ouders geeft aan dat een elektrische auto hun schuldgevoel over Dream Driving zou verminderen en wil een beter rolmodel voor hun kinderen zijn voor wat betreft zorg voor het milieu.

Om een oplossing te bieden heeft Nissan in samenwerking met de vermaarde Sound Designer en slaapcoach Tom Middleton Nissan LEAF Dream Drive ontwikkeld – het eerste automobiele slaapliedje waartegen opstandige kleintjes geen weerstand kunnen bieden en in slaap vallen. Nissan LEAF Dream Drive bevat vijf nummers van drie minuten die in combinatie met de geavanceerde technologie in de volledig elektrische Nissan LEAF zeer effectief zijn om kinderen in slaap te sussen.

‘Nissans automobiele slaapliedjes zijn het resultaat van de toepassing van de onderzoeksresultaten naar de vroege gehoorontwikkeling van kinderen gecombineerd met een creatieve strategie. Ze zijn geïnspireerd op hoorbaar en niet-hoorbaar geluid van de Nissan LEAF’, vertelt Middleton. ‘We hebben innovatieve en verantwoorde manieren gevonden om functioneel geluid toe te passen in de LEAF die verder gaat dan de auto zelf. In feite bereiden we een nieuwe generatie doelgericht autodesign en dito functionaliteit voor, waarin de mens op de eerste plaats staat.’

Hij gaat verder: ‘Het is de eerste samenwerking ter wereld waarbij de auto de uitvoerende artiest is. Aanvullend op de geluidsfrequenties van verbrandingsmotoren die alleen kinderen kunnen horen – en die ze in slaap sussen – komt elk ander geluid dat je hoort van een orkest van geluiden en ritmes die in en buiten de Nissan LEAF zijn opgenomen.’

Dream Driving in een Nissan LEAF is ook voor de ouders ontspannend. De rit is niet alleen emissievrij, de e-Pedal-functie laat de auto soepeler rijden en maakt schokvrij met één enkel pedaal accelereren en afremmen mogelijk. Verder reduceert ProPILOT Assist stress en vermoeidheid bij de bestuurder tijdens rijden in het donker aanzienlijk, wat de veiligheid bevordert. Het helpt ook een constante snelheid en afstand tot het overige verkeer aan te houden en de LEAF in zijn rijstrook te houden.

‘Nissan Dream Drive geeft een kijkje in de toekomst van het gebruik van geluid en andere prikkels om het leven te verbeteren. Het brengt multisensorische wetenschap samen met veelomvattende technologie en sound design om nieuwe mogelijkheden te onderzoeken op het gebied van mobiliteit waarbij het welzijn voorop staat’, vertelt Ari Peralta, interdisciplinair onderzoeker die het project ondersteunde met resultaten van wetenschappelijk onderzoek. ‘Ons eerste resultaat – Nissan LEAF Dream Drive, tot stand gekomen in samenwerking met Nissan – kan beslist de ouders helpen die slaap tekortkomen.’

Ouders kunnen hun smartphone verbinden met hun Nissan LEAF via Apple CarPlay en genieten van de slaapmuziek via onder meer Spotify en YouTube.

Download hier het bestand: http://global.nissannews.com/media_storage/audio/Nissan_LEAF_Dream_Drive_the_zero-emission_lullaby_continuous_mix_1.mp3

1 Marktonderzoek door onderzoeksbureau Explain the Market in opdracht van Nissan en uitgevoerd in november 2019 onder 7.500 consumenten in Engeland, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Noorwegen en Nederland.

2 Dream Driving is gewoonlijk een kort ritje in een auto met verbrandingsmotor om een kleintje in slaap te sussen.

3 Marktonderzoek door onderzoeksbureau Explain the Market in opdracht van Nissan en uitgevoerd in november 2019 onder 7.500 consumenten in Engeland, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Noorwegen en Nederland.

4 Berekend op basis van de aanname dat de auto eens per week met een gemiddelde snelheid van 48 km/uur een Dream Drive van een kwartier rijdt:

  • Gemiddelde CO2-emissie voor een met de LEAF vergelijkbare compacte middenklasser: 111,5 g/km

o    https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/2018_04_CO2_emissions_cars_The_facts_report_final_0_0.pdf

  • Afgelegde afstand per minuut, gebaseerd op het bovenstaande: 800 meter
  • CO2-emissie per minuut, gebaseerd op het bovenstaande: 89,2 gram
  • Gemiddelde CO2-uitstoot, met 780 minuten Dream Driving per jaar: 69.576 gram (69,576 kg)

o    Gebaseerd op 15 minuten Dream Driving per week, zoals uit het marktonderzoek blijkt

5 Marktonderzoek door onderzoeksbureau Explain the Market in opdracht van Nissan en uitgevoerd in november 2019 onder 7.500 consumenten in Engeland, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Noorwegen en Nederland.

6 Dream Driving is gewoonlijk een kort ritje in een auto met verbrandingsmotor om een kleintje in slaap te sussen.

7 Marktonderzoek door onderzoeksbureau Explain the Market in opdracht van Nissan en uitgevoerd in november 2019 onder 7.500 consumenten in Engeland, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Noorwegen en Nederland.

8 Berekend op basis van de aanname dat de auto eens per week met een gemiddelde snelheid van 48 km/uur een Dream Drive van een kwartier rijdt:

  • Gemiddelde CO2-emissie voor een met de LEAF vergelijkbare compacte middenklasser: 111,5 g/km

o    https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/2018_04_CO2_emissions_cars_The_facts_report_final_0_0.pdf

  • Afgelegde afstand per minuut, gebaseerd op het bovenstaande: 800 meter
  • CO2-emissie per minuut, gebaseerd op het bovenstaande: 89,2 gram
  • Gemiddelde CO2-uitstoot, met 780 minuten Dream Driving per jaar: 69.576 gram (69,576 kg)

o    Gebaseerd op 15 minuten Dream Driving per week, zoals uit het marktonderzoek blijkt

Reactie achterlaten?

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.