Sinds afgelopen vrijdag (beetje laat, maar goed) rijd ik op winterbanden. Ik heb ze niet zelf uitgekozen (leaseauto), maar het zijn Vredestein Wintrac Pro banden geworden. Kan er nog niet heel veel over zeggen, maar in de sneeuw van afgelopen week had ik beduidend meer grip. Nu er geen sneeuw meer ligt valt op dat ze wel iets luidruchtiger zijn dan de zomerbanden. Verbruik kan ik nog niet beoordelen, daarvoor heb ik ze nog te kort. Ben benieuwd of het veel verschil zal maken.
Wel fijn ze te hebben nu ik half februari naar Duitsland ga voor een weekje vakantie.
- Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 1 dag geleden door
Erik_Baas.
Ik heb die banden er ook onder liggen. Idd. deden ze het vorige week bij de sneeuwval prima (heb over een aantal niet geruimde wegen gereden om bij de snelweg te komen).
Verbruik ligt iets hoger, en geluid lijkt idd iets meer.
Maart ga ik naar Oostenrijk, ik weet niet of ze dan werkelijk nodig zijn. We zien het wel.
Ik heb de Leaf 2018 besteld met all-weatherbanden. Echter, toen ik 2 maanden geleden een mogelijke trip naar Duitsland aan het plannen was besefte ik mij dat de zomerbanden (af-fabriek) nog onder de auto zaten.
Zodoende heb ik met de leasemaatschappij gebeld en zijn er recent all-weatherbanden gemonteerd, de Michelin CrossClimate band. Zoals de openingpost al aangaf, dit is 100% bepaald door de leasemaatschappij/dealer dus ik had hier geen invloed op.
Voorafgaand aan de montage van de allseason banden had ik een verbruik van 17.1kwh/100km op basis van 16.000km tussen augustus 2018 en mid januari 2019.
Momenteel zit ik op een verbruik van 18kwh/100km met de nieuwe all-weatherbanden en heb ik 1000km gereden.Daarbij een paar nuances, de banden werden opgeleverd met een bandenspanning van 2.2bar dit heb ik na +/- 200km opgemerkt en de spanning opgeschroeft naar 2.5 bar. De zomerbanden had ik op 2.8bar staan en ik denk dat ik daar (na de winter) ook naar toe ga met deze banden.
Het verbruik van de zomerbanden is deels bepaald door de zomer en herfst terwijl de allweatherbanden alleen nog maar regen, sneeuw, wind en <5 graden hebben gezien.Al met al ben ik nog wel tevreden. Ben wel benieuwd naar het gemiddelde verbruik rond de zomer (over 14000km).
De Michelin CrossClimate is een stille band (69dB) die overal goed uit de testen komt dus je hebt een prima band van de leasemaatschappij gekregen denk ik. Mijn interesse heeft vooral da GoodYear Vector 4Seasons Gen-2, die zou met 68dB ook nog eens erg stil zijn. De Continental AllSeasonContact is met zijn 72dB weer wat minder stil.
Hou wel in de gaten dat mocht je in winterse condities in een ongevalssituatie in Duitstland terecht komt, je verzekeringstechnisch een probleem hebt. All weather banden worden daar niet geaccepteerd als banden geschikt voor de winter als daar niet het M&S opschrift en het sneeuwvlok symbool op staat.
Advies is dus om daar goed op te letten.Ik ga onder mijn nieuwe e-Niro direct Cross Climates van Michelin laten monteren. Diverse testen wijzen uit dat ze het in de zomer goed doen maar ook in de (NL nep?) winter hun mannetje staan. Ik heb nu braaf 10 jaar wielen gewisseld en heb besloten ermee te stoppen. Ik ga nooit op wintersport maar zelfs dat zou prima kunnen (sneeuwvlokje staat er op en de testen zijn gewoon prima).
Volgens mij spelen bandenleveranciers, ANWB, importeurs en dealers te veel in op gevoelens. De techniek staat ook niet stil en er zijn (zeker gezien de ‘ernst’ van de NL winters) goede alternatieven.
Die Cross Climates zijn ook nog eens behoorlijk stil!Volgens mij bestaan er geen All Seasons banden meer zonder sneeuwvloksymbool.
Voor mijn vorige auto had ik hele goedkope Alle Seasons banden van Atlas (zelfde als Tristar) gekocht voor 45 euro per stuk en zelfs die had het sneeuwvloksymbool.
Maar voor wintersport e.d. zou ik wel gewoon sneeuwbanden (de correcte benaming) kopen.Maar voor ons milde zeeklimaat zijn All Seasons banden (eigenlijk noem ik ze liever mild climate banden) gewoon prima. Met een niet te harde, maar ook niet te zachte rubbercompound zijn deze banden het ideale compromis voor ons land voor het hele jaar rond.
FYI ivm verkoop van mijn auto heb ik een mooie set velgen met bijna nieuwe winterbanden te koop die goed passen op de Leaf 2/3.0:
Continental Winterbanden op DVB velgen 4x TS 860 205/55 R16 http://link.marktplaats.nl/m1373491693
Nog even een update. Van mij all-season banden prestaties. In het begin waren de banden wat ‘plakkerig’, dus ik heb ze opgepompt tot 2.5 bar. Dat betekend wel een 2.8-3 bar bij warme banden. Ik weet nog niet of ik dit heel comfortabel vind ;)….
Mijn verbruik is nu:
16.6kwh/100km bij een cruise snelheid van max 107km/u op de teller.
20.1kwh/100km bij een cruise snelheid van max 120km/u op de teller.Context:
Sinds kort rijd ik dagelijks Almere-Leeuwarden waardoor ik relatief veel snelweg kilometers maak ten opzichte van stadsverkeer.- Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 1 dag geleden door
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.