Wij rijden sinds ongeveer 1,5 jaar in een gekochte Nissan Leaf 30 kW uit 2016.
Het was een hele overgang van een VW Transporter naar een Leaf, maar heb geen absoluut geen spijt. Wel vind ik dat het vinden van de juiste laadpunten een crime is. Daar is nog veel te doen om meer mensen te motiveren elektrisch te rijden. Ook met name het navigatiesysteem is door verouderde kaarten onbruikbaar.Ik ben dan ook regelmatig bezig om een steentje bij te dragen verbeteringen aan te brengen.Welkom Koen !
Navigatiesysteem update’s is zo zijn eigen onderwerp van discussie 🙂
Ik gebruik het navigatie systeem zelf wel, maar blijft wel opletten bij nieuwe wegen. Het vinden van laadpunten kan je wellicht met het toevoegen van laadpalen in je adresboek ( het zoeken naar laadpunten maakt hiervan gebruik ). Kom je naar de nieuwjaarsbijeenkomst, dan kan je als beta-tester wellicht gaan bijdragen aan de oplossing waar ik aan bezig ben.Edwin
Hallo Koen
Welkom bij NEC.
Zelf maak ik geen actief gebruik meer van de onboard navigatie van de betreffende Nissan EV. Die draait ook met verouderde navigatie kaarten. Ook de updates van de laadpalen binnen de navigatie systeem laat te wensen over. Bijvoorbeeld dat je bij een laadpaal komt en die bestaat fysiek niet meer.
Om o.a. dat soort problemen tegen te gaan maak ik gebruik van Maps.me . In deze mobiele app wordt regelmatig de landkaarten bijgewerkt.
Van http://laadpaal.energiebewustzeeland.nl/ kunnen alle laadpalen geïmporteerd worden in die app, waarmee je ook een route kan plannen.
Op http://laadpaal.energiebewustzeeland.nl/full_kml/ kan je alle type laadpunten in één keer downloaden en importeren in de betreffende app.
Dit kan je allemaal doen direct op je mobiel.
Zowel op je mobiel alsmede op je pc kan je ook op http://route.energiebewustzeeland.nl/ een route plannen van A-tot-Z. Deze route planner is in een bericht al vermeld met een andere link.
Met die online route planner kan je ook de geplande route exporteren en gebruiken in de Maps.me app.
Samengevat gaat er een hele EV wereld voor je open.
Veel plezier.Hallo Koen,
Graag gedaan.
Op de Nieuwjaarsbijeenkomst 2019 volgt uitleg over een route planner app, die Edwin aan het maken is. Ik weet er weinig van om daar iets meer over te vertellen.
Er zijn vele opties gepasseerd over die app :
– Dat je handsfree de navigatie kan instellen
– Laadpunten in de buurt worden getoond, wanneer het toch lijkt het betreffende eind- of tussenpunt mogelijk niet gaat halen
– Route planning rekening houdend met het weer. Dit zou dan ook gelden voor, wanneer je al aan het rijden bent.Dat is wat ik er nog van heb onthouden. Zelf heb ik ook nog wensen opgegeven en daarmee is er een flinke lijst aan wensen ontstaan door iedereen.
Mocht je (of wie dan ook) nog wensen hebben, dan kan je dat het beste vragen en doorgeven op de Nieuwjaarsbijeenkomst 2019 . Alle vragen kunnen dan netjes verzameld en bij elkaar komen we vast op nog meer ideeën.
Wellicht tot dan.
Ik heb vanmorgen de verzekering gekregen van Chargemap dat er binnenkort ook op hun site vermeld zal worden welke Amperage de laadpaal heeft. Hoewel eigenlijk al duidelijk zou moeten zijn dat 11 kW bij 16A hoort en 22kW bij 32A. Tot nog toe staat op hun site herhaaldelijk 22 kW terwijl het in de praktijk 11 kW is. Ook wanneer andere Amperages in de laadpaal worden toegepast zal dan duidelijk worden hoe snel de Leaf (die op 1 fase oplaadt) in de praktijk al laden.
Welkom Koen! Zelf heb ik (ook) niets met de navigatie van de Nissan Leaf.. Daarnaast moet wel gezegd worden dat de markt zo snel evalueert dat je bijna niet kan verwachten dat een autofabrikant hier bij blijft. Alhoewel dit wel noodzakelijk is…
@Geluidje, ik heb naar jouw vondst gekeken. Mooie site dat Ecalc!
Wat mij wel opvalt en zorgen baart; morgen worden mijn allweatherbanden gemonteerd en volgens deze site heeft dit een impact van >1kwh per 100km ten opzichte van zomerbanden. Hopelijk valt het bij mij mee!@geluidje
Wat een mooie site.
Prachtig ook dat wordt aangegeven wat de ideale snelheid (theoretisch) zal zijn. Ik ben benieuwd naar het DataWareHouse dat deze site voedt. Ik hoop dat dit gebaseerd is op werkelijke resultaten……Bijgaand de gegevens voor mijn vakantie. (Wat ik overigens niet begrijp is dat deze route (die hetzelfde is als mijn google maps route) 50 km minder lang is. (759 om 808 km.) Moet ik nog maar eens goed naar kijken…..
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.