Ik heb nu een paar maandjes de nieuwe Leaf en gebruik met veel plezier de functionaliteit om deze van tevoren op te warmen via de app, of d.m.v. de timer.
Omdat de app met enige regelmaat slecht/niet functioneert is het voor mij soms makkelijker als ik weet over 10-15 minuten te gaan vertrekken naar de auto te lopen en de verwarming aan te zetten… ware het niet dat ik geen idee heb hoe ik dit kan doen.
Het gaat hier dus om het aanzetten van de verwarming op dezelfde manier als via de app of de timer, de auto is niet gestart en de sleutels zijn niet aanwezig in de auto. Weet iemand hier hoe ik dit kan doen?
De enige manier die ik tot dusverre heb gevonden om dit te doen is de timer te veranderen naar nu+10 minuten, maar dit (en het weer moeten terug veranderen) van de timer) lijkt me niet helemaal de bedoeling.
Alvast bedankt
Beste Robba,
Ik rijd met een E-evalia en zet altijd de verwarming op voorhand aan met de afstandsbediening van de autosleutel. Er zit toch naast de knoppen openen en sluiten ook een knop op om de verwarming van buiten uit op te zetten (ventilatortje als sympbool) ? Of is dat bij de Leaf niet zo ? Dat zou me verwonderen.
Groeten,
CharelHi Robba,
Ik weet ook niet hoe dit precies werkt eigenlijk. Je kan ook via de website inloggen (mocht de app het niet doen). Maar dit heb ik nog niet werkend gekregen, maar ik heb het dan ook pas 2x geprobeerd.
Sinds kort gebruik ik de app niet meer, maar alleen de website (via de telefoon). Dus ik zal het de komende tijd nog even proberen.Afgaande op het instructieboekje, pagina EV12 & EV13, is het alleen mogelijk om de pre-heat/cool functie aan te zetten door middel van de timer in de auto, de app op een smartphone of via een computer met internet verbinding.
Ik heb nog even gezocht naar geheime knoppen combinaties op de sleutel van de Leaf, maar er zijn er geen volgens mij. Sommige auto’s hebben verborgen opties door een knoppen combinatie in te drukken, zoals het openen van alle ramen o.i.d.
Met mijn 2014 Visia doe ik alles met de klimaattimer, werkt uitstekend als je weet hoe laat je weg wilt. Mocht ik een keer ‘ineens’ weg moeten dan zet ik de auto aan en de verwarming. Sleutels kan ik laten liggen omdat die auto toch op mijn oprit.
Ik heb ook wel eens verhalen gelezen van mensen die het als volgt doen (zelf nog niet geprobeerd overigens). Auto aanzetten, alle deuren opslot van binnen uit. Alleen het bestuurdersportier openen en die weer sluiten met de fysieke sleutel (die verstopt zit in de electronische). De electronische sleutel laat je dan in de auto liggen waardoor verwarming aan blijft…….
De auto kan niet op slot als de sleutel (of de reserversleutel) in de auto ligt maar volgens mij kan er ook niet mee worden gereden als de sleutel niet aanwezig is in de auto.
De enige manier om de auto voor te verwarmen zonder de app is volgens mij alleen de timer instellen in de auto.
Volgens mij is de app inderdaad de enige manier om het zonder timer te doen. (Of via de site, maar dat is ongeveer hetzelfde.)
Volgens mij kan je niet starten als de sleutel niet in de buurt is, maar als er eenmaal is gestart dan hoeft de sleutel niet meer aanwezig te blijven. Tenminste, zo heb ik het begrepen. Ik zal het binnenkort eens testen.
Vanwege deze reden leg ik de sleutel een eind bij de auto vandaan. Bij de voordeur zou hij nog gedetecteerd kunnen worden en ik heb geen zin om er op mijn werk pas achter te komen dat ik de sleutel ben vergeten mee te nemen.
Maar nogmaals: nog niet getest, dus misschien is mijn handelswijze helemaal niet nodig.
Volgens mij zit er altijd een transponder in een autosleutel die voor de startblokkering zorgt (of het opheffen/goedkeuren daarvan). Dit is wat anders dan het wireless gebeuren van de Nissan sleutel en de detectie of deze wel of niet aanwezig is in de auto en er voor zorgt dat de portieren niet sluiten als deze nog in de auto ligt. Voor het starten moet er dacht ik altijd een transponder (en dus de autosleutel) aanwezig zijn. Maar misschien zit ik het naast hoor… π
Omdat onze auto’s zo stil zijn vond ik dat ik nog wel even een test kon doen, midden in de nacht.
De auto wil niet starten met de sleutel vlak bij de auto, ik moest de sleutel echt in de auto hebben. Ik heb gestart en de verwarming aan gezet. Daarna heb ik de sleutel buiten de auto gelegd en ik ben even binnen in huis geweest. Daarna kon ik gewoon wegrijden zonder sleutel.
Nou ja, gewoon…. Ik kreeg wel de melding dat er geen sleutel was gedetecteerd. Er bleef ook constant een oranje driehoek als waarschuwing in het display staan, dus ik hoef niet meer bang te zijn dat ik per ongeluk zonder sleutel vertrek en daar pas achter kom als ik terug naar huis wil.
Maar de auto op contact zetten met de verwarming aan is dus niet zo verstandig.
Allereerst moet ik zeggen, dat ik heel blij ben met de voorverwarm-optie. Maar er vielen mij van de week van twee dingen op.
Normaal gesproken klappen mijn spiegels automatisch in als ik de auto op slot doe en klappen deze weer uit als ik de motor start. Als ik echter de auto heb laten voorverwarmen (en deze is nog actief als ik instap), dan klappen de spiegels niet automatisch uit bij het starten van de motor.
De afgelopen dagen regende het vaak als ik weg moest of onderweg was, dus heb ik ook de airco aanstaan om te voorkomen dat de ramen beslaan. De voorverwarm-optie bestaat alleen uit gebruik van de kachel. Gisteren had ik de auto voorverwarmd terwijl het regende. Gevolg was dat mijn auto compleet beslagen was van binnen toen ik instapte. Heb ik dus wel een warme auto, maar kan ik alsnog niet gelijk wegrijden.
In dit seizoen gebeurt het vaak dat de auto bij het voorverwarmen beslaat. Het is mij nog niet duidelijk waaraan dit ligt. Het lijkt geen verschil te maken of je op de klimaatregeling de kachel, de airco of beide geactiveerd hebt. Het is wel vervelend dat je dan alsnog de voorruit moet ontwasemen (gaat gelukkig wel snel) en wachten.
De voorverwarmknop op de sleutel is inderdaad voorbehouden aan de bus (e-NV200 of e-Evalia).
Als je zelf de auto op contact zet om voor te verwarmen kun je, zodra de kachel aan is, de sleutel weer uit de auto halen. Je zou technisch gezien inderdaad met de mechanische sleutel van buiten kunnen afsluiten (weet niet of de auto dan centraal op slot gaat).
Inderdaad kun je met de Leaf Classic rijden zonder de sleutel aan boord onder vertoning van een voortdurende waarschuwing. De sleutel moet wel in de auto zijn om te starten maar is daarna “niet nodig”. Ach, ik stel me maar gerust dat de auto toch niet ver komt en daarom niet interessant is π
Daar hoor ik van op! Is het toch mogelijk om de spiegels automatisch in te laten klappen? Ik dacht dat dat niet kon. Of wellicht alleen in de Leaf 2.0? Ik kan er in ieder geval geen instelling voor vinden, ook niet in leafSpy. Ik heb het altijd al vreemd gevonden dat er wel elektrisch inklapbare spiegels in zitten, maar dat die niet werken op uit- en inschakelen van de auto..
- Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door
Ruud.
@Ruud ik heb een Leaf 2.0, dus het zou zomaar kunnen dat het inklappen pas sinds deze versie kan. Bij mij werkt het als volgt; ik heb het knopje voor het uitklappen van de spiegels altijd ingedrukt staan (dus spiegels uitgeklapt). Als ik de auto uit zet, uitstap en dan de deuren op slot doe, klappen de spiegels in. Zodra ik weer in de auto zit en de motor start, klappen de spiegels uit.
Dit was al zo vanaf het moment dat ik hem kreeg, dus heb geen instelling aangepast ofzo.- Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.