Als ik teveel domme vragen stel dan geef dat gerust aan, dim ik wat in 😉 Antwoord op deze curieuze vraag kon ik in elk geval niet vinden.
Weet iemand wat er gebeurd als je bij een triple charger zowel de 43 kW Mennekes type2 als de Chademo stekker aansluit? Een triple charger kan immers wel tegelijk AC en DC afgeven. Niet geprobeerd uit angst voor scenario C, je weet het maar nooit met die Japanners 🙂
A. Dat past fysiek niet. De twee stekkers zijn te dik om naast elkaar in de poorten te passen.
B. Dan gebeurt er niets met de tweede aansluiting. Die wordt geblokkeerd zodra je de eerste aansluit. De auto kan óf AC óf DC ontvangen.
C. Je Nissan vliegt in de fik of de lucht in
D. Je kunt laden met de wonderbaarlijke turbosnelheid van 50+6,6 = 56,6 kW. Dit is het best bewaarde geheim van Nissan.
Er zijn auto’s (i-MIEV als ik me goed herinner) die, als je beide stekkers aansluit, eerst Chademo laden tot stop en vervolgens vanzelf met AC verder gaan. Zo kun je aan de snellader tot 100% volladen. Maar je houdt dan natuurlijk wel twee stekkers bezet.
Bij de Leaf werkt dit niet; wanneer de Chademo lading stopt moet je een volgende laadsessie (DC of AC) handmatig activeren.
Ik heb mijn Leaf nu met Chademo tot 97% vol gekregen maar dat laatste beetje van 96% na 97% duurde echt heeeeel lang. Moet zeggen dat ie bij mij tot 88% redelijk volhoudt maar daarna gaat het echt heel hard naar beneden. Achja dat weten we met snelladers :-).Ik snap overigens nog steeds niet heel veel van al die stroomgetallen en verhoudingen (twee linkerhandjes denk ik). Een AC snellader van 43 kW of openbare laadpaal van 22 kW kan over één fase toch 1/3 van die getallen leveren? Waarom laadt mijn leaf dan op die punten maar maximaal met 6,6 kW?
ChadeMo (DC) laad met max 45 kW en zal bij 60% lading terug regelen naar bijna nul.
Afhankelijk van de accu temp+RapidGateType 2 ( AC) met max 22 kW op 3 fase, zal bij een Leaf op 1 fase NOOIT hoger laden dan 6,6 kW. Dat is namelijk de maximale stroom die het laadsysteem toelaat.
Maar die stort niet in na 60 % en zal doorgaan tot 100%Conclusie: voor onderweg snelladen tot 60% en door naar de volgende ( geen Rapidgate)
En voor thuis lekker vol druppelen met een lage(ere) stroom en een hoger laadverlies.Hierbij een voorbeeld van DC laden tot bijna vol in 75 minuten.
De groene lijn is dus de laadstroom curve.
Dus als je slechts tot 60% snellaadt kun je rapidgate voorkomen? Want ik gooi ‘m aan de snellader, zeker als die gratis is, altijd door tot boven de 80% en vaak zelfs tot boven de 90%. Stel je gebruikt die dag maar 1x de snellader, kan het dan nog kwaad voor de accu om ‘m zover bij te laden of maakt dat niet uit?
Nee Rapidgate voorkomen is niet echt mogelijk.
Dat heeft voornamelijk te maken met het aantal keren op 1 dag snelladen, maar ook met de accu temperatuur natuurlijk.
Dus in de winter speelt dat minder dan nu met 30+ graden buiten.
Alleen onnodig elke keer Snelladen lijkt mij niet erg goed voor de levensduur van de accu.
Het onnodig elke keer die accu warmer laten worden dan 45 graden is wel funest voor je accu. Maar ja daar zal de leaserijder geen boodschap aan hebben.Stel je gebruikt die dag maar 1x de snellader, kan het dan nog kwaad voor de accu om ‘m zover bij te laden of maakt dat niet uit?
Er zijn mij geen voorbeelden bekend van Nissans die door vaak snelladen veel accucapaciteit verloren hebben. Ik zou, als mijn profiel daar aanleiding toe zou geven, prima elke dag willen snelladen. Ik denk wel dat ik vooral vanwege de tijd dan niet telkens tot 90% zou laden.
Een AC snellader van 43 kW of openbare laadpaal van 22 kW kan over één fase toch 1/3 van die getallen leveren? Waarom laadt mijn leaf dan op die punten maar maximaal met 6,6 kW?
Leaf AC laden gebeurt op 1 fase met maximaal 29A. Een 43 kW snellader biedt 3x 63A, een 22 kW laadpaal 3x 32A. In beide gevallen neemt de Leaf maximaal 1x 29A = 6,6 kW. Bij een laadpaal van 11 kW neemt de Leaf ook één fase van max. 16A = max. 3,6 kW.
Helder verhaal Romulus, bedankt! Nu snap ik een beetje hoe dat zit. De Leaf is dus meer de beperking dan de paal. Mocht die gratis snellader dus redelijk op mijn route liggen en ik heb die dag de tijd en de accu is daar voor de helft of meer leeg dan zal ik daar als zuinige Hollander gebruik van maken. En als ik dat 70 tot misschien wel 100 keer per jaar met mijn Leaf doe is er dus waarschijnlijk niets om te vrezen.
Thuis laad ik met +/- 6kW via mijn Zappi.
Op het werk hangt een oude paal die max 3,7kW laadt. Dat is voor mij prima om weer naar 100% le laden tijdens werktijd, zodat ik op en neer naar huis kan.
Van de snellader probeer ik zo weinig mogelijk gebruik te maken i.v.m. levensduur van de accu. Daar houd ik ook tijdens het rijden rekening mee. Meestal zo rond de 100km/uur op de pro-pilot. Ik wil er toch minstens 200.000 km mee gaan rijden en als de accu echt te weinig capaciteit gaat hebben, deze in mijn thuisnetwerk gaan hangen en de LEAF voorzien van een nieuwe accu.Gr, Michiel
Gabor,
Dat klopt, de Leaf is de beperking in dit geval. Laadpalen zijn eigenlijk ook geen laders, maar een stopcontact met een begrenzing zodat de zekering niet springt. De feitelijke lader zit in de auto. De Granny-Charger doet hetzelfde: de stroom begrenzen op ongeveer 9A.
Uitzondering is de CHAdeMO-snellaadaansluiting, daarvoor zit de lader niet in de auto. De auto communiceert met de lader met hoeveel vermogen er geladen mag worden.
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.