Afgelopen week en deze week naar Kortrijk gereden voor werk.
Met de leaf30 rijdt ik dan een 110-120km naar St.Job-in-t-Goor naar Lidl Brecht. Deze snellader werkte tot nu toe prima. ( Mike gebruikt deze dagelijks 🙂 ) . Deze snellader kan je GRATIS gebruiken tijdens openingstijden. Even een boodschapje doen, ook al heb je niets echt (direct0 nodig, wel zo netjes. Mike heeft proefondervindelijk uitgevonden dat de lader die om 20:50u op standby gezet kan worden, nog tot 20:50u ( exact ) gestart kan worden. Raak het scherm dan ook niet meer aan, wanneer het scherm op standby gaat, het laden gaat door zolang je er van af blijft !
Van St.Job-in-t-Goor is het weer ongeveer 110km om naar plaats van bestemming te komen in Kortrijk. Tip: Wanneer je naar Antwerpen rijdt en je ben in de spits op de weg, sla dan bij Brecht al af en rijd het laatste stukje binnendoor: de laatste keren stond de file al tussen Brecht en afslag StJobinTGoor … en die file gaat door tot Antwerpen ( 20 km verder )
In de omgeving van Kortrijk zijn 3 snelladers, een Nissan dealer -nu nog niet geweest- , een allego snellader ( BEALLEGO000011 ) en 400meter daar vandaan een snellader bij de Q8. Deze 2 laders zijn op de lokale weg onder de snelweg door te steken naar de andere kant eenvoudig te bereiken: handig mocht er 1 toch niet werken…
Op mijn twitter account @my_leaf heb ik hiervan de laatste weken verslag gedaan. Ik heb een paar links in de tekst hierboven geplaatst.
Deze afstanden rijd ik 100-120 km/u afhankelijk van (tegen)wind. Wanneer ik zorg dat mij gemiddelde verbruik onder de 20 kW/100km blijft op de boordcomputer dan kom je in een veilige marge van 5kWh resterend ( 1 bar ) aan op je bestemming 🙂
Ik reed vanavond 18.5kWh/100km gemiddels. Cruise op 120km/h paar stukjes 100 ( en even 90 70 paar km vanwege max. snelheid) . En een 10km 136km/u :laatste stukje op de A12 🙂 “Niet omdat het moet, maar omdat het kan” 🙂Edwin
Informatie van Mike deze avond:
Lidl Gent Mariakerke heeft het vermogen teruggeschroefd van 50 naar 22kW . Dus ook op DC !
Dit ondervond Mike onlangs..
Een raadsel waarom ( vanwege de tesla’s ? ) .
Niet handig @lidl : Ik hoop voor Mike dat het snel weer op volle snelheid kan werken.
Als ik naar Brugge rijd ( 40 km snelweg, 17 km gewone weg van 70 km of 50 km per uur )
heen en terug, geeft mijn teller aan dat ik 14,5 kWh verbruik. Ik start dan thuis met 197 km rijbereik, bij thuiskomst heb ik nog een 70 km over. Ik rijd dit traject regelmatig de laatste tijd ( vaak temperatuur tussen 0 en 10 graden C).
Ik rijd achter een vrachtwagen op de snelweg aan 90/95 km per uur en steek geen verwarming aan. Ik rijd met de tekna 30 kWh. Ik vind dat ik te weinig kilometers haal,
vooral omdat ik niets van extra verbruikers hanteer…
Iemand die me raad of uitleg kan geven? Joost ( leafrijder sedert begin 2016)Een verbruik van 14,5 is heel netjes. Met een max. Bruikbare capaciteit van rond de 26-27kWh kan je dus uitrekenen dat je een mooie actieradius hebt. Wanneer je leafspy hebt en een dongle ( anders even langs een van de clubleden met zo een langs gaan , of EV clubdag 🙂 ) kan je zien wat je SOH is. ( state of Health )
Ik denk dat jouw verwarring zit in de 197 km die de auto aangeeft. Dit is (zeker in de winter) utopisch voor de 30 kWh Leaf op de snelweg.
Grof rekenend lijkt het dat je tweederde accucapaciteit gebruikt (van 200 naar 70) voor 2x(40+17)=114 km. Dat zou betekenen dat je op een volle accu 170 km zou kunnen rijden. Dat klinkt mij normaal voor een 30 kWh; als ik het (net zo grof) naar mijn 24 kWh terugreken (80%) zou dat 136 km zijn. Daar moet ik (zeker bij minder dan 10 graden) echt wel mijn best voor doen!
Iemand enig idee wat de status is van de Lidl snelladers? In elk geval Brecht, Schoten en Haccourt, voor ons Ollanders mooie stops op de vakantiereis zuidwaarts, zouden buiten dienst zijn? Zijn zoveel Lidl snelladers ineens defect of speelt er meer en zijn ze allemaal buiten werking gesteld?
Op de kaart http://route.energiebewustzeeland.nl/ kun je aan de streepjes zien of de kapotte snelladers je route beïnvloedt. Ik heb de kapotte al aan Lidl België gemeld maar ze zijn niet zo snel. Zal vandaag weer vragen.
Bij http://laadpaal.energiebewustzeeland.nl/ zit knop OFFLINE laadpunten om kapotte in lijst vorm te zien.Die in Brecht gebruik ik normaal als ik bij onze vestiging in Antwerpen moet zijn. Enkele reis Huis – Antwerpen +/- 140km daarna normaal gesproken door naar Rotterdam. Perfect om daar te laden.. Was wel balen toen hij defect bleek te zijn. Dan maar door naar de Fastnet bij Hazeldonk… Ik kan me best voorstellen dat de kosten hoger uitpakken dan gepland en als de meeste rijders de winkel links laten liggen, loopt dit natuurlijk aardig in de papieren. Ik ben benieuwd!
Dat het in de papieren loopt valt wel mee. Als dat wel zo is, dan zit dat vooral in afschrijving, onderhoud en reparatie van de snellader. De elektriciteit kost iets minder dan €0,04/kWh exclusief energiebelasting en opslag duurzame energie. Inclusief deze belastingen kom je op iets meer dan €0,05/kWh uit. Als je er 20 kWh laadt dan kost het dus iets meer dan één euro.
Ik vind het niet netjes om alleen te laden en niets te kopen. Als je dit soort initiatieven wilt steunen, koop dan wat. Bij voorkeur niet alleen een broodje, maar ‘echt’ boodschappen doen, dan heeft Lidl ook wat aan hun lader. De tijd dat je er staat ben je toch al kwijt en de Lidl is niet duur.
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.