EV FAQ’s

Eerste Hulp bij Elektrisch Nissan Rijden

Hoe ver kan ik in de praktijk rijden?

Als heel grof richtgetal kun je rekenen met een verbruik van 20 kWh per 100 km; voor de e-NV200 en e-Evalia iets  meer. Dit betekent met een 24, 40 of 62 kWh accu een range van ongeveer 100, 200 of 300 km. In de zomer is dit meer en in de winter minder. In de stad en op provinciale weg is dit meer en op de snelweg (boven 100 km/u) minder. Met zachte banden, stevige wind, regen of nat wegdek is het ook minder.

Zie de praktijkwaarden van www.ev-database.nl

Hoe kan ik in de auto aflezen hoe ver ik nog kan rijden?

Besteed niet te veel aandacht aan de actieradius die de auto aangeeft. Dit ding noemen we de GOM of Guess-O-Meter. Meestal is deze sterk overdreven en brengt je dus in de problemen. Kijk naar het percentage accu resterend en vermenigvuldig dit met:

WinterZomer
Per %StadSnelwegMixStadSnelwegMix
24 kWh1 km0,7 km0,9 km1,5 km1 km1,2 km
30 kWh1,2 km1 km1,1 km2,4 km1,2 km1,8 km
40 kWh2,1 km1,6 km1,8 km3,2 km2 km2,5 km
62 kWh3,2 km2,3 km2,75 km4,85 km3 km3,75 km

Welke pasjes en apps raden jullie aan?

Laad je thuis aan een stopcontact of vaste wallbox zonder verrekening, dan heb je geen pasje nodig. Voor opladen aan een openbare laadpaal of thuis met verrekening voor de werkgever, heb je wel een pasje of app nodig.

Als je bent aangewezen op openbaar laden, kijk dan welke laadpalen er in je omgeving staan. Er kunnen grote prijsverschillen tussen verschillende pasjes of apps zitten. Tip voor Brabant en Limburg: met de Vattenfall pas of app betaal je bij de Vattenfall laadpalen niet meer dan thuis.

Bepaal wat je nodig hebt en kijk dan op www.laadpastop10.nl

Hoe snel gaat het opladen (Type 2 Mennekes stekker)?

De elektrische auto’s van Nissan gebruiken één fase. De stroomsterkte, en daarmee de snelheid van het opladen, wordt bepaald door de zwakste schakel uit laadpaal, kabel en auto. In onderstaande tabel zie je indicatief hoe snel de accu wordt gevuld.

Toename per uur2 kW (“granny”)3 kW (1x 16A)11 kW (3x 16A)6 kW (1x 32A)22 kW (3x 32A)
24 kWh9%18%18%33%33%
30 kWh7%14%14%26%26%
40 kWh5%9%9%17%17%
62 kWh3,5%7%7%14%14%

Zie ook de praktijkwaarden van www.ev-database.nl

Hoe snel gaat het snelladen (Chademo stekker)?

Alle elektrische auto’s van Nissan kunnen snelladen met Chademo met maximaal 50 kW. De maximale stroomsterkte is 125A. Alle snelladers inclusief de Efacec (Shell Recharge en Allego), Ecotap, ABB (Vattenfall/McD en Fastned) en Alpitronic die Fastned nu gebruikt, leveren maximaal 125A op Chademo.

Uitzondering 1: de basisversie van de 24 kWh Leaf kon niet snelladen. Check of de auto onder het deksel op de neus twee aansluitingen heeft. De grote is voor snelladen. Zit deze er niet, dan kan de auto niet snelladen.

Uitzondering 2: de 62 kWh Leaf e+ ondersteunt maximaal 200A en kan dus sneller laden bij een geschikte snellader. Bij de heersende accuspanning wordt dat maximaal 73 kW. De enige snelladers die dit kunnen leveren, zijn tot nu toe de Tritium snelladers die je bij de jongere Shell Recharge locaties vindt. Je herkent ze ter plaatse aan de dikkere kabel aan de Chademo stekker en in de app aan het TRIT in het laderkenmerk. De Allego laders bij Shell Recharge met ALLEGO in het laderkenmerk leveren maximaal 125A.

Hoe kan ik de auto thuis opladen?

Dat kan op allerlei manieren. In alle gevallen moet het stopcontact geaard zijn, anders laadt de auto niet!

  1. Met de meegeleverde voeding (EVSE of granny charger) aan een gewoon geaard stopcontact. Geleverd vermogen 2 kW, stroomsterkte 10A. Check regelmatig of het stopcontact warm wordt. Je kunt een verlengsnoer gebruiken als dit ook geaard is en voldoende dik. Tot 3 meter 3×1,5mm2 en tot 20 meter 3×2,5mm2. Check regelmatig of de kabel en de stekkers warm worden.
  2. Met een instelbare, draagbare lader aan een stopcontact, campingstekker (CEE blauw) of krachtstroom (CEE rood). Geleverd vermogen tussen 1,3 kW en 6 kW, stroomsterkte tussen 6A en 29A. Let op de zekering en de bedrading, stel de stroom bij twijfel niet te hoog in!
  3. Met een wallbox of laadpaal. Geleverd vermogen meestal tussen 3 en 6 kW, stroomsterkte tussen 16A en 32A (auto max. 29A). Als gebruiker kun je hier niets instellen. De stroomsterkte, en daarmee de snelheid van het opladen, wordt bepaald door de zwakste schakel uit laadpaal, kabel en auto.

Hoe goed is de accu van mijn auto?

In het dashboard is een aanduiding met 12 streepjes. Deze verdwijnen naarmate de capaciteit afneemt. Het eerste streepje verdwijnt bij 15% verlies (85% capaciteit over), elk volgend streepje verdwijnt bij 6,25% verder verlies. SOH = State of Health = accuconditie. SOC = State of Charge = vullingsgraad.

Zie http://www.electricvehiclewiki.com/wiki/battery-capacity-loss/

  • Leaf ZE0 24 kWh en 30 kWh: het gaat om de smalle streepjes uiterst rechts van 0 tot 1. Als de accu nog tenminste 85% capaciteit heeft, staan er nog 12 (10 witte en 2 rode) streepjes.
  • e-NV200 en e-Evalia: het gaat om de smalle, gekromde streep in het dashboard boven de blauwe balk die de vulling van de accu aangeeft.
  • Leaf ZE1 40 kWh en 62 kWh: het gaat om de horizontale balk van 0 tot 1 die je in de boordcomputer in het batterij-menu kunt oproepen.

Je kunt de accuconditie ook precies uitlezen met speciale software Leaf Spy op je telefoon en een bluetooth dongle in de OBD2 poort van de auto.

Instructies voor Leaf Spy vind je hier: https://nissanelectricclub.nl/forums/topic/odbc-dongle-leaf-spy-pro/

Instructies voor het kopen van de dongle vind je hier: https://nissanelectricclub.nl/forums/topic/obd/

Waar moet ik op letten als ik andere banden uitzoek?

Een EV is stil en efficiënt. Je wilt dus een stille band en een band met zo min mogelijk rolweerstand. Let op de bandenspanning. Wij rijden zelf met de hoogste door de fabrikant toegelaten spanning.

De auto heeft TPMS (tire pressure management system) dus er zitten sensoren in de wielen om de bandenspanning te meten. Als je andere wielen monteert zonder sensoren, krijg je voortdurend een gele waarschuwing op het dashboard. De auto rijdt wel gewoon, maar komt zo niet door de APK.

Wat past er in de auto?

De 2011 Leaf heeft de kleinste kofferbak (330 liter) en heeft een onhandige bult achter tegen de bank waaronder de boordlader zit.

De kofferbak van de andere 24 kWh en 30 kWh modellen is groter (370 liter) doordat de boordlader naar onder de motorkap is verhuisd.

De kofferbak van de 40 kWh en 62 kWh Leaf is nog groter (400 liter) door de andere vorm van de achterklep.

In beide versies kun je lange stukken tot 3 meter vervoeren door de passagiersstoel plat te leggen en het goed (palen, trap, …) over het dashboard te leggen. Let op dat de voorruit van binnenuit zeer kwetsbaar is!

Zie bijvoorbeeld https://nissanelectricclub.nl/forums/topic/even-voorstellen-loek/

Hoe kan ik extra bagage vervoeren?

Op het dak kan een dakdrager met dakkoffer of fietsendrager. Let op de maximale daklast van 50 kg.

Er zijn fietsendragers die je aan de achterklep bevestigt. Let op dat de achterlichten en het kenteken goed zichtbaar blijven of monteer een lichtbalk met witte kentekenplaat.

Op de Leaf kan een trekhaak worden gemonteerd maar er is geen trekgewicht vrijgegeven. De trekhaak is dus alleen te gebruiken voor een fietsendrager of bagagebox. Let op de maximale kogeldruk van 50 kg.

Welke bandenmaat en velgmaat heeft mijn auto?

De standaard bandenmaat op de Leaf is 205/55R16 of 215/50R17. Door de lage topsnelheid van 144 km/h is geen dure hoge snelheidscodering nodig.

De Leaf heeft steekmaat 5×114,3 met naafdiameter 66,1 mm. De standaard velgen hebben ET40. Als je andere velgen zoekt, let dan op de grote remklauwen op de vooras. Niet alle velgen van andere auto’s passen!

Waar moet ik op letten bij aankoop?

Er zijn wat administratieve en technische zaken.

Administratief: als de auto volgens schema is onderhouden en alle software updates heeft gehad (indien van toepassing) is er sprake van 5 jaar (24 kWh) of 8 jaar (30, 40, 62 kWh) garantie op de accu. Als de capaciteit binnen deze periode minder dan 66% wordt (4 van 12 blokjes weg) heb je recht op een nieuwe accu. In elk geval voor de 30 kWh Leaf is een software update van het BMS bekend.

Technisch: er zijn maar weinig zwakke punten bekend. Kijk in elk geval naar de volgende zaken:

  • Aantal blokjes weergegeven accucapaciteit op het dashboard. Indien niet plausibel, flinke rit maken om BMS te kalibreren.
  • Indien mogelijk de auto uitlezen met Leaf Spy voor werkelijke SOH en eventuele foutcodes.
  • In de bevestigingsschotels bovenaan de veerpoten (toegankelijk onder een luikje onder de motorkap) ontstaat gemakkelijk roest doordat er water blijft staan. Er zijn verschillende oplossingen om dit te voorkomen.
  • De remschijven, vooral achterzijde, roesten gemakkelijk door weinig gebruik. Te diepe groeven betekent dat ze vervangen moeten worden.
  • De banden slijten meestal weinig. Er komt wel een moment dat ze vanwege droogtescheuren en/of vanwege leeftijd vervangen moeten worden.
  • De lak is niet sterk. Om roest te voorkomen moet je diepe beschadigingen niet te lang laten zitten.
  • Soms weigert de elektrische raambediening (zelden).
  • Draagarmen en wielophanging zijn niet de sterkste.
  • Meet de 12V accu door. Deze is krap bemeten en gaat meestal maar kort mee.
  • De moeren van de aandrijfassen kunnen los lopen. De auto gaat dan een klik-klak geluid maken bij lastwissel (remmen en optrekken). Bij jonge auto’s valt dit onder garantie. Bij het verhelpen worden niet alleen de moeren nagetrokken maar worden ook onderdelen vervangen.

Gerelateerde artikelen