Volkomen kulargument dat geOH over de GDPR. Kreeg een zelfde boilerplate antwoord op mijn mail naar de Nissan klantenservice. Wel met de opmerking dat mijn “zorg” was doorgegeven aan Nissan. Dus het gaat allemaal toch nog goed komen.
Wat ik niet snap is dat de Leaf e+ die gebruik maakt van NissanConnect Services (en dus ook alle Amerikaanse en Canadese Leafs) wel gewoon de positie van hun auto kunnen opvragen. Volgens de ontwikkelaar van My Leaf (inmiddels is er een update waar je wel mee kunt inloggen) is de API voor het opvragen van de positie van de auto gewoon verwijderd.
Kwalitatief uitermate teleurstellend weer.
Sinds een paar maanden heb ik mijn motor verkocht, ik had hierin een GPS tracker geïnstalleerd. Na de verkoop heb ik deze eruit gehaald en voor de ‘fun’ maar in mijn leaf geïnstalleerd. Bij stom toeval dat dan opeens ook de service ‘vind mijn auto’ is gestopt vanuit Nissan, maargoed kan ik in iedere geval nooit de auto kwijt raken als ik voor de deur sta geparkeerd.
Toch apart dat Nissan zich op de wet op de gegevensbescherming beroept om de data niet te hoeven tonen.
Je hebt gewoon een account bij Nissan en volgens mij heb je op grond van dezelfde wet recht op inzage in de gegevens die Nissan over jou vastlegt. Dus heb je ook recht op de coördinaten.
Dat ligt toch iets genuanceerder, Wouter. Het gaat natuurlijk om de situaties waarin iemand anders, zoals een familielid of vriend, met je Leaf op pad is. Ik baal er ook van dat ze de locatie functionaliteit geblokkeerd hebben, maar kan me voorstellen dat dit met het oog op de GDPR regelgeving op problemen stuit. Dat is de prijs die we betalen voor de privacy wetgeving.
Piet
Toch heeft Nissan dit al ‘opgelost’ doordat de gebruiker akkoord moet geven op het scherm? Tot mijn grote ergernis moet ik telkens opnieuw op “O.K.” drukken als ik de auto start. Het is echt vergezocht om te blokkeren dat je gegevens van je eigen auto kunt opvragen.
Ik ben ooit begonnen in een Japanner: een Suzuki Alto. Daarna heb ik drie VW’s en drie Audi’s gehad (waarvan één nog in bezit) en nu dus een Nissan. De houding van Nissan heeft, samen met het omslachtige O.K.-knopje en het uitblijven van een terugroepactie voor de bevestiging van de voorste veerpoten, waarschijnlijk wel tot gevolg dat de volgende auto geen Nissan is. De kwaliteit is onder de maat en de wil om iets op te lossen is er niet. In plaats het op te lossen zoekt men liever een excuus om het niet op te hoeven lossen.
@Piet, ik heb geprobeerd om bij Nissan duidelijkheid te krijgen (zowel per mail als telefonisch) over wat nou *precies* de reden is dat we ineens niet meer kunnen zien waar onze auto staat. Ik krijg daar, naast dat het met privacy te maken heeft, geen antwoord op. Ook op de vraag waarom het in de Leafs die Connectservices hebben (alles van productiejaar 2019) wel werkt wordt niet beantwoord.
Ik geef elke keer dat ik in de auto stap toestemming om de gegevens van mijn auto (inclusief locatie) naar Nissan te sturen. De gegevens zitten achter een gebruikersnaam en wachtwoord. Geen enkel probleem wat betreft GDPR. Als de reden zou zijn dat ik aan iemand mijn auto kan uitlenen en dan kan zien waar deze zich bevindt, dan zou dit ook voor de nieuwe Leafs moeten gelden.
De enige reden die ik kan bedenken is dat Nissan medewerkers zelf toegang hebben tot de locatie van mijn auto (omdat ze die locatiefunctie gewoon domweg ongecodeerd op hun eigen servers opslaan) en dat ze dat in de nieuwe versie van de software hebben aangepast. En omdat ze te beroerd zijn om een software-upgrade voor de oudere Leafs beschikbaar te stellen (of iedereen om te zetten naar NissanConnect Services) pakken ze je gewoon een stuk functionaliteit af.
Iemand misschien nog tips of ideeën bij dit soortgelijk probleem?
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.